nemultumirea personala si reclamele TV

Salut !

Ai simtit vreodata ca vrei sa sarbatoresti, ti-al luat o sticla de pepsi sau cola, si dupa ce ai baut-o, te-ai simtit vinovat ca consumi produse nesanatoase ?

Ti-ai exprimat independenta si autenticitatea fumand o tigara, dupa care ti-ai dat seama ca nu iti face bine si te-ai simtit vinovat pentru asta ?

Ti-ai cumparat lucruri de care nu aveai nevoie, pentru a te sinti in siguranta si protejat, dupa care ti-a parut rau ca ai dat banii pe lucruri inutile ?

Daca ai raspuns pozitiv la cel putin una din intrebari inseamna ca s-ar putea sa te intereseze acest articol. Eu am experimentat toate cele trei variante si de fiecare data am ajuns la aceeasi concluzie: nu sunt suficient de disciplinat sau nu sunt suficient de bun.

Si asta s-a repetat de suficiente ori ca sa-mi pun intrebarea de unde vine aceasta nemultumire. De ce trebuie sa fiu de fiecare data disciplinat si sa refuz anumite produse pe care as vrea sa le consum, si mai ales de ce vreau sa consum acele produse care nu sunt sanatoase. Am dus o lupta cu mine prea mult timp si am simt ca am obosit. Eu vreau sa traiesc in armonie, nu sa-mi controlez fiecare miscare si fiecare actiune.

Mi-am zis suficient de multa vreme ca sunt prost, incompetent, ca nu merit, etc. Am hotarat sa fac pace cu mine si sa accept toate lucrurile asa cum sunt. Gata cu lupta, de acum suntem prieteni. Ne-am contrat destul, acum e momentul sa mergem impreuna inainte. Si totusi mi-am dat seama ca, chiar dupa ce am facut pace cu mine si sunt prietenul meu, tot mai apare dorinta de a consuma mancare nesanatoasa.

Mi-am dat seama de unde vin aceste dorinte dupa ce am urmarit un documentar in care se vorbea despre cum am devenit o societate de consum, si cum toate produsele pe care le consumam le asociem inconstient cu o stare emotionala.

Am realizat de ce in toate reclamele apar oameni fericiti, care sarbatoresc, etc. Avem asociate toate starile emotionale normale cu un produs care nu este neaparat benefic pentru noi si atunci cand traim aceste stari simtim nevoia sau dorinta sa consumam acel produs. Probabil stii deja ca creierul nostru preia informatiile si face asocierile pe baza de imagini si ca subconstientul nostru preia toate informatiile din jur indiferent daca noi suntem constienti de asta sau nu.

Majoritatea acestor asocieri vin din reclamele de la TV, reclame care mi se pareau niste prostii la inceput si  nu puteam sa-mi dau seama de ce ar investi cineva atat de multi bani in ele, pentru produse care nu merita cumparate, dar odata ajuns sa vad produsul respectiv in magazin eram curios cum este si voiam sa il incerc.

Am renuntat sa ma mai uit la TV de mai bine de 3 ani de zile si a fost una din deciziile cele mai inspirate pe care le-am luat. Chiar dupa 3 ani de zile in care nu am mai vazut nici o reclama tot mai am multe asocieri pe care vreau sa le schimb. Sunt atat de puternice incat e nevoie de foarte mult timp pana sa fie inlocuite cu altele mai benefice.

Nu spun sa urmezi aceasta actiune pe care am luat-o eu, de a renunta definitiv la TV dar iti sugerez sa-ti pui intrebarea daca ceea ce am scris aici poate sa aiba impact si asupra ta. Partea cea mai interesanta este ca aceste reclame te influenteaza chiar daca esti constient de acest proces si continuui sa le urmaresti. Sigura metoda pe care o stiu, si care functioneaza este sa nu te mai uiti la ele.

Recomandarea mea este sa incepi sa eviti aceste reclame si sa vezi daca pierzi ceva facand asta.

Daca consideri ca aceste informatii merita date mai departe, trimite-le si prietenilor tai, care pot fi interesati.

PS: Lasa-mi un comentariu daca ti-a placut acest articol.

 

7 Comentarii pentru acest articol

  1. Andrei A. Spune :

    Interesant articol. Sa stii ca si eu am observat acest lucru. Deciziile noastre sunt de munte ori influentate de imaginile pe care le vedem la televizor. Ma refer aici in primul rand la cumparaturile pe care le facem.

    De 2-3 ani incerc sa scot TV-ul din viata mea: ma uit doar la stiri, documentare si sport si ma simt mult mai bine pentru ca am mai mult timp liber pentru mine si ceea ce conteaza 🙂

  2. cotos Spune :

    In ziua de azi e greu de evitat tv-ul. Insa, poti sa combai publicitatea. Ai un buton de mute sau poti schimba canalul. Nu trebuie sa ramane neaparat pe acel post. Putem alege.

  3. Alin Spune :

    E una din cele mai bune decizii pe care le-am luat. Dupa 6 luni de pauza m-am uitat din nou si am observat ca nu este absolut nimic schimbat in afara de persoanele invitate la emisiuni. Totul se repeta dupa aceeasi structura. Atunci am decis sa renunt definitiv. Am mai mult timp liber si mai putine informatii nocive. Sigur, orice varianta este ok, daca eviti publicitatea si stirile 🙂

  4. Carmen Spune :

    Mi-a placut articolul tau, in special pentru faptul ca ne este sugerat pe foarte multe cai (in special televizor) ce este bine si ce nu sa nu facem in viata noastra. Ai dreptate suntem supusi unui atac mediatic ,sfaturi pe toate drumurile, interdictii si indemnuri pentru aceleasi lucruri, (Cola te face fericit ,iti reuneste familia si apoi te distruge ,dar sunt si pastile care te fac bine, si poti scapa mai ieftin daca folosesti o anumita pasta de dinti si o inlocuiesti cu apa minerala si bei si o Activia pentru o burtica fericita)

    Cred ca acestea sunt binefacerile consumismului, reclamele sunt o pacoste ,dar trebuie sa recunosc ca unele (foarte putine) sunt foarte creative.

  5. Bogdan Spune :

    Nu credeam ca se poate ajunge la un asemenea efect datorat reclamelor.
    Ajung sa ii multumesc lui Dumnezeu pentru faptul ca am apucat de am
    crescut suficient de mult in perioada ante-decembrista…
    Probabil ca esti mai tanar si ai crescut sub „auspiciile” tandemului
    televizor-reclame.
    Prietena mea a absolvit facultatea de jurnalism si mi-a spus ca
    mesajul esential pe care l-a primit acolo a fost:
    mass media (presa, tv) = manipulare
    Cand e rost de sarbatoare, de ce sa nu te gandesti la savoarea unui vin bun,
    un rose usor, de ce nu la un fresh de portocale..?
    Exista atatea savori naturale! 🙂
    Felicitari pentru El Camino! 🙂

  6. Florin B. Spune :

    renuntarea e mai usor de realizat daca o raportam la o alternativa, spre exemplu: sa cumpar un suc, sau un ceai bun?

    cred ca devenim consumatori impulsivi atunci cand uitam sa stam de vorba cu noi insine inainte de a cumpara ceva: ce beneficii imi aduce acest produs? care este durata sau frecventa utilizarii lui? ce alte produse similare se gasesc?

    tv-ul per ansamblu e o sursa de divertisment tentanta, dar hai sa o privim doar ca si o alternativa 😛

    https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/970590_282230278580656_138061319_n.jpg

    felicitari pentru articol!

  7. Alin Spune :

    @Carmen, exact la asocierile astea ma refer gen, Activia-burtica fericita. De ce sa nu ai un organism sanatos printr-o alimentatie sanatoasa, de ce sa fie nevoie de un produs special pentru a te simti bine ?
    @Bogdan, exact la asta m-am gandit cand am scris articolul, de ce nu ne gandim la o varianta sanatoasa si savuroasa cand sarbatorim, si de ce alegem sa consumam lucruri care nu ne fac bine.
    @Florin, cand te gandesti ce beneficii iti aduce un produs, deja ai intrat in categoria celor care inteleg despre ce e vorba si asta e foarte bine. Am vrut sa subliniez motivul pentru care de obicei facem cumparaturi in mod „automat”. Poza pe care ai adaugat-o merge foarte bine cu articolul 🙂

Lasa un raspuns